Nieuws

Martien Jimmink, oud voorzitter MC-NH gaat weer naar de Dakar Rally

Vorige keer had hij een ontvelde kont en dagenlang de schijterij. Het houdt Martien Jimmink uit Kolhorn niet tegen: hij gaat weer naar de Dakar Rally

Marten Visser KOLHORN

Eigenlijk heeft-ie een bloedhekel aan fietsen. Maar ja: wie de zwaarste rally ter wereld gaat rijden, moet natuurlijk in topconditie zijn. En dus heeft Martien Jimmink ook deze morgen weer een uurtje op de fiets gezeten.

,,Het hijgijzer noem ik ’t. Als je gewend bent aan een fiets waarop je je rechterhand gebruikt en dan lekker snel gaat, dan valt ’t tegen als je zelf moet trappen kan ik je vertellen.’’ Hij neemt nog een slokje van zijn speciale herstelshake.

Vol met eiwitten, proteïnen en dat soort dingen. De Kolhorner leeft momenteel het leven van een topsporter. Geen alcohol, vroeg slapen, veel trainen, gezond eten. Nou ja, hij grabbelt nog wel een Bastogne uit het trommeltje op tafel. ,,Want koffie zonder koek, dat is geen koffie.’’

Dromen

Verdomd als ’t niet waar is: hij gaat er op 5 januari gewoon weer aan beginnen. Aan de Dakar Rally, de zwaarste rally ter wereld. Voor de tweede keer op rij, ongetwijfeld opnieuw als oudste deelnemer. Afgelopen januari brengt hij voor het eerst de Dakar Rally tot een goed einde.

Lees ook: Martien Jimmink, oudste finisher Dakar Rally: ’Alsof je elke dag een Elfstedentocht schaatste’

Miljoenen motorrijders dromen ervan om mee te doen aan de rally, slechts vijftienhonderd durfals hebben de finishmedaille van de Dakar Rally in huis. Jimmink behoort tot dat selecte clubje. Zijn vrouw Nettie is erbij als hij finisht in Peru.

Vorige keer had hij een ontvelde kont en dagenlang de schijterij. Het houdt Martien Jimmink uit Kolhorn niet tegen: hij gaat weer naar de Dakar Rally
Vrouw Nettie achter op de ’tuf’ na de finish van Dakar 2019.© foto rally maniacs

,,Het mooiste moment van die hele rally, dat zij bij mij achterop de tuf zat. Daar had ik van gedroomd.’’

Missie volbracht, zou je denken. Maar nee, opa wil nog eens. Op 59-jarige leeftijd begint hij straks voor de tweede keer aan het avontuur. Waarom? Vooral omdat de rally nu in Saoedi Arabië is.

Vorige keer had hij een ontvelde kont en dagenlang de schijterij. Het houdt Martien Jimmink uit Kolhorn niet tegen: hij gaat weer naar de Dakar Rally
Het duin af in Abu Dhabi.© foto rally maniacs

,,Ik heb ooit voor mijn studie bosbouw en cultuurtechniek drie maanden stage gelopen in in Irak. Ik vond het leuk bij die Arabieren, ik begreep ze wel. Saoedi Arabië zet eigenlijk voor het eerst zijn grenzen open met deze rally. Daar wil ik graag bij zijn.’’

Voorzichtig

Moest-ie thuis nog wel even permissie vragen natuurlijk. ,,Nettie zei meteen: ’moet je doen’. Ik heb er langer over nagedacht of ik het mijn vader en moeder nog eens aan kon doen. Die zijn 84 en 79 jaar. Ze hebben er de afgelopen keer niet van geslapen. Zo bezorgd waren ze. Maar goed, uiteindelijk heb ik ze toch verteld dat ik nog een keer ga. Mijn moeder pakte m’n hand en zei: ’doe je wel voorzichtig jongen?’ De lieverd. Vader? Die is bar trots op me.’’

Vorige keer had hij een ontvelde kont en dagenlang de schijterij. Het houdt Martien Jimmink uit Kolhorn niet tegen: hij gaat weer naar de Dakar Rally
Zwoegen om die kuil uit te komen.© foto rally maniacs

En dus is het hele circus weer begonnen. Trainen, motor testen en vooral geld bij elkaar harken. Veel geld bij elkaar harken. Want wie ’Dakar’ wil rijden moet een flinke zak geld meebrengen. In totaal moet er 120.000 euro op tafel komen. Het grootste deel daarvan (90.000 euro) heeft Jimmink nodig om zich in te kopen bij het semi-fabrieksteam van Husqvarna.

Vorige keer had hij een ontvelde kont en dagenlang de schijterij. Het houdt Martien Jimmink uit Kolhorn niet tegen: hij gaat weer naar de Dakar Rally
Proberen de auto’s voor te blijven.© foro rally maniacs

Inschrijving, monteurs, motor, een bedje in de vrachtwagen van het team: alles is dan geregeld. Vijfduizend euro is er nodig voor vliegreizen en dat soort zaken, 25.000 euro reserveert hij voor zijn public relations. Bij zo’n enorm commercieel spektakel als de Dakar Rally is namelijk niks voor niks. Voor een interviewtje op landelijke televisie bij RTL 7 moet hij per minuut aftikken. Wie niet betaalt, komt niet voor de camera.

Daarnaast huurt Jimmink het mediabedrijf Rally Maniacs in om dagelijks een gesprekje met hem op te nemen en actiefoto’s te maken. Die filmpjes komen op Youtube en gaan naar allerlei media. Jimmink gebruikt ze voor zijn website en Facebookpagina. Voor veel rijders is de PR een sluitpost. Voor hem niet.

,,Publiciteit is heel belangrijk. Voor de sponsors, maar je bent het toch ook verplicht naar je supporters? Er zijn zoveel mensen die me steunen, die willen allemaal graag weten hoe het me vergaat daar.’’ Nou, dat vertelt Jimmink tijdens zijn eerste Dakar dus in geuren en kleuren aan vaste interviewer Jack Plooij.

Over dat hij nooit op pad gaat zonder een bakje rijst met appelmoes te hebben gegeten en de sok die hij in zijn helm draagt (ik zal wel een plat hoofd hebben).

Vorige keer had hij een ontvelde kont en dagenlang de schijterij. Het houdt Martien Jimmink uit Kolhorn niet tegen: hij gaat weer naar de Dakar Rally
Een ontvelde kont.© foto rally maniacs

Over zijn ontvelde kont na een fikse valpartij (die plek is groter dan een sigarendoos. Moet je niet over nadenken, het is niet je trouwgereedschap of zo) en over de schijterij die hem dagenlang teistert. We eten weer dat kut-Franse voer met Peruaanse groente en daar schijt je natuurlijk de vellen uit je reet van, zegt hij letterlijk tegen de interviewer.

Die daarna even pauze moet nemen om bij te komen van de slappe lach die de opmerking bij hem veroorzaakt. Heeft-ie wel een beetje spijt van, zegt Jimmink nu, van die laatste opmerking. ,,Maar ja, toen heb ik het gezegd ja. Het was niet gespeeld of zo, die gesprekjes. Ik ben wie ik ben.’’

Cultstatus

Het levert hem een soort cultstatus op. Een bijrol in het klassement, een hoofdrol in de media. ,,Jij hebt onze Dakar gemaakt, zei Jack Plooij tegen me. Ik had volgens de deskundigen de meeste exposure van heel de Dakar Rally. Er werd in het hele land over me geluld, iedereen kende Martien Jimmink van Dakar. Sommige filmpjes zijn op Youtube zestigduizend keer bekeken. Ze hebben berekend dat mijn reclamewaarde in totaal twee ton was. En dat was nog exclusief de interviews op RTL 7 en Eurosport.’’ Met dat nieuws in zijn achterhoofd heeft hij drie grote merken appelmoes maar eens aangeschreven.

Willen die hem niet sponsoren? Vertelt-ie voor de camera nog een keer dat hij in de Dakar Rally elke morgen rijst met appelmoes eet. ,,Zet ik zo’n potje op tafel en zeg: ’heel Noord-Holland zit aan deze appelmoes’. Goud toch? Nou, ze hebben geen interesse.’’

Het blijft lastig, sponsors vinden. Op dit moment moet er nog zo’n zestigduizend euro binnenkomen. Het zal wel weer lukken, al komt-ie nooit helemaal uit de kosten. ,,Vorig jaar heb ik 28.000 euro zelf betaald. Ach, het mocht van de fiscus en de boekhouder.’’

Vorige keer had hij een ontvelde kont en dagenlang de schijterij. Het houdt Martien Jimmink uit Kolhorn niet tegen: hij gaat weer naar de Dakar Rally

Hoofdsponsor is dit keer Edwin Groen Tweewielers, die krijgt de meest prominente plek op het motorpak. Voorop, hoog op de borst. ,,Die plek is het meest in beeld.’’ Minder geld te besteden? Voor 2500 euro sta je op de mouwen (tot de elleboog), voor duizend euro krijg je een sticker op de motor.

En dan heb je nog al die particulieren die hem steunen. Die iets meer dan honderd euro betalen voor zo’n mooi sponsorjackie. Heeft-ie er vorig jaar ruim driehonderd van verkocht. ,,Levert dan toch dertigduizend euro op. Da’s evengoed geld hoor. Ik ben al die mensen echt heel erg dankbaar.’’ De jasjes voor Dakar 2020 zijn beschikbaar: in opvallend oranje dit keer. ,,Haha. Ja, ik hoop toch dat er mensen zijn die er in durven te lopen. ’’

Vorige keer had hij een ontvelde kont en dagenlang de schijterij. Het houdt Martien Jimmink uit Kolhorn niet tegen: hij gaat weer naar de Dakar Rally
Het grote niks in de Dakar Rally© Foto Rally Maniacs

Navigeren wordt cruciaal tijdens de Dakar Rally in Saoedi Arabië, weet Jimmink. Het is niet zijn sterkste punt. ,,Ik ga er extra op trainen.’’ Technisch is het parcours minder zwaar dan dat in Peru. ,,De snelheden zullen hoog liggen, voorspelt de organisatie. Als je er afvalt is het einde rally.’’ Hij heeft er wel vertrouwen in. ,,Ik heb eerder gereden in Abu Dhabi en Dubai. De zandduinen daar lagen me wel, in Saoedi Arabië zal het niet heel anders zijn.’’

En voor de rest is het ook een kwestie van je ogen de kost geven, kijken hoe de toppers het doen. Zo ziet hij in Peru topper Mirjam Pol kussentjes op haar zadel plakken.

Hupsen

,,We moesten eerst tweehonderd kilometer over de weg rijden naar de start van de etappe. Dan begin je al met een zere kont aan die proef. Ik heb ook van die kussentjes gekocht. Zag je al die anderen kijken: wat is dat voor mietje? Maar die zaten na dertig kilometer al op hun zadel te hupsen. En Mart zat lekker op zijn kussentje.’’

Wordt nog wel eens onderschat, die asfaltkilometers. ,,Je moet ook na de finish van de proef soms nog 250 kilometer over de weg naar het bivak.’’ Hij pakt na een endurorit in Brabant vaak een omweggetje naar huis, via Leeuwarden of zo. Om zitvlees te kweken. ,,En niet harder dan 105 per uur, want dat mag in Dakar ook niet.’’

Het goede nieuws voor de fans: Jimmink volgen tijdens de rally gaat dit keer niet ten koste van je nachtrust: het is in Saoedi Arabië een uur later dan bij ons. ,,We moeten voor donker binnen zijn, dus ik moet wel doorblazen.’’

Zie ook www.martiengoesdakar.com

Bron: Noord-Hollands dagblad: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190918_15929808/vorige-keer-had-hij-een-ontvelde-kont-en-dagenlang-de-schijterij-het-houdt-martien-jimmink-uit-kolhorn-niet-tegen-hij-gaat-weer-naar-de-dakar-rally-vi